
Psychobiologia subkomórkowa
Umożliwia dotarcie, uzdrowienie i integrację głębszych obszarów świadomości, do których pracując innymi metodami terapeutycznymi nie ma dostępu.
WięcejKrzywdzące, nieadekwatne opinie o sobie
"Kiedy wewnętrzna sytuacja nie jest uświadomiona, przemienia się w los." Carl G. Jung
Przekonania o sobie, świecie i naszego w nim miejsca, a więc poczucia adekwatności lub nieprzystawania, przynależności lub oddzielenia, osobistej wartości lub jej braku, kształtują się w dużym stopniu w dzieciństwie i w młodości na podstawie relacji z rodzicami i innymi dorosłymi. Powstają nie tylko w oparciu o to, co i jak mówią o nas i do nas, ale także na ile to, co deklarują, czego uczą i jakim ideom hołdują, jest spójne z ich postępowaniem, traktowaniem samych siebie i nas jako dzieci oraz innych ludzi.
Większość cudzych opinii z naszych wczesnych etapów życia, ‘wchłaniamy’ i przyjmujemy za swoje, a potem idziemy w dorosłość, żyjąc według nich, nawet jeżeli nam nie służą, boleśnie nas ograniczają, a przede wszystkim są nieprawdziwe. Proces dojrzewania i dalszego wewnętrznego rozwoju polega na rozpoznawaniu w sobie tych sztywnych, ograniczających i niesprawiedliwych opinii, poglądów, ocen i projekcji. To czas uwalniania się od cudzych osądów oraz tworzenia nowych, elastycznych, zgodnych z nami i podlegających zmianom obrazów siebie. To bardzo ważne, gdyż opinie, które przylgnęły do nas w dzieciństwie są ciasne, sztywne i niezmienne, jak pancerz, kokon czy skorupa.
Rozwój więc, to nieustanna transformacja, ale kluczowe jest wyzwolenie się z przypisanych nam epitetów, szufladek i łatek oraz takich wyuczonych mechanizmów obronnych, które trzymają nas w trybie przetrwania i nie pozwalają na dotarcie do osobistej prawdy o sobie. Poczucie i rozwijanie własnych skrzydeł ma prowadzić do niezależności emocjonalnej i mentalnej, finansowej i zawodowej, a także relacyjnej: w związkach osobistych, rodzinnych, profesjonalnych oraz w innych, różnorodnych interakcjach społecznych.
Często mamy problem w namierzeniu tych krzywdzących i blokujących przekonań, bo tak do nas przylgnęły, tak nas definiują, że trudno nawet wyobrazić sobie, jak żyć bez nich i bez zamętu czy cierpienia, który powodują:
⇨ Jestem nieważna, niewidziana, niesłyszana. Nie liczę się – kształtuje się, gdy potrzeba docenienia oraz zaspokojenia dziecięcych pragnień nie jest spełniona, gdy relacja opiekuna z dzieckiem jest zrywana, nieprzewidywalna lub panuje emocjonalny dystans i chłód;
⇨ Muszę to zrobić prefekcyjnie. Nie mogę popełniać błędu – jest wyrazem lęku przed porażką i odrzuceniem, przed doświadczeniem wstydu i poczucia bycia nie dość dobrą, niewystarczającą;
⇨ Musi być trudno. Muszę się zmagać. Nie wolno się bawić, cieszyć, śmiać – gdy dziecko było karane lub strofowane za spontaniczność, gdy w rodzinie najważniejszą wartością była (długa lub/i ciężka) praca oraz wielość obowiązków, a ważnym i docenionym można się było czuć, gdy się nie miało czasu, było stale zajętym, zdyscyplinowanym i ‘chodzącym jak w zegarku’;
⇨ Nie zasługuję na miłość – gdy dziecko musi dostosować się do dorosłych, ich oczekiwań i potrzeb lub – to druga strona medalu - gdy buntuje się przeciwko nim; gdy jego podstawowe potrzeby troski, bezpieczeństwa, granic i miłości nie zostały zaspokojane;
Inne przykładowe przekonania, których przepracowanie pozwala uwolnić się z niemocy, zniechęcenia i poczucia braku w swoim życiu:
⇨ Muszę być uległa, potulna, grzeczna, miła;
⇨ Na wszystko trzeba sobie zasłużyć;
⇨ Lepiej się nie sprzeciwiać; Lepiej milczeć i nie wychylać się;
⇨ Nie mogę nikomu zaufać; Lepiej nie mówić innym, jak się czuję;
⇨ Muszę się kontrolować; Muszę innych kontrolować;
⇨ Lepiej nie przyciągać uwagi; Potrzebuję ciągle czyjejś uwagi i zainteresowania, podziwu ze strony innych;
⇨ Do niczego się nie nadaję; Nic mi się nie udaje;
⇨ Muszę pomagać innym, żeby być kochaną; Muszę opiekować się innymi, żeby poczuć się wartościową i ważną;
⇨ Jestem od ciebie zależna; Jesteś całym moim światem; Jestem zdana na ciebie;
⇨ Nie mogę się sprzeciwić; Nie mogę odmówić;
⇨ Muszę wszystko trzymać w garści; Wszystko jest na moich barkach;
⇨ Nie mogę nikogo rozczarować;
⇨ Sama tego nie zrobię; Muszę wszystko zrobić sama;
⇨ To mi się nie uda; Nie dam rady;
⇨ Nie mam do tego prawa; Nie wolno mi; Nie mogę sobie na to pozwolić; Nie zasługuję;
⇨ Jestem brzydka;
⇨ Jestem nikim;
⇨ Nie mogę być sobą;
⇨ Nikt mnie nie kocha;
Możesz skutecznie zmienić te przekonania tak, by były prawdziwe, spójne z tobą i wspierające.
Zapraszam na bezpłatną konsultację oraz sesje: online – bez wychodzenia z domu, z użyciem komunikatorów video, w dogodnym terminie i porze dnia. Zrób krok, by sobie pomóc. Nie jesteś sama.
Praca z jednym, wąskim, precyzyjnie określonym tematem. Obejmuje trzy spotkania: sesję dłuższą terapeutyczną, oraz dwie, krótsze sesje sprawdzające.
KonsultacjaPrzeznaczona jest dla osób doświadczających złożonych trudności w życiu. Obejmuje kilka sesji terapeutycznych oraz następujących po nich spotkań sprawdzających.
Konsultacja